Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bodzentynie

ul. Suchedniowska 3, 26-010 Bodzentyn

 

Regulamin projektu "Centrum usług - Współpraca na rzecz społeczności lokalnej"

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 15/2019

Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie

z dnia 5 lipca 2019 r.

 

REGULAMIN PROJEKTU

„CENTRUM USŁUG –

WSPÓŁPRACA NA RZECZ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ”
 

NA LATA 2019-2021

 

 

§ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

  1. Regulamin projektu „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej” na lata 2019-2021 określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w projekcie pozakonkursowym realizowanym
    w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020, Oś Priorytetowa 9. Wyłączenie społeczne i walka z ubóstwem, Działanie 9.2 Ułatwienie dostępu do wysokiej jakości usług społecznych i zdrowotnych, Poddziałanie 9.2.1 Rozwój wysokiej jakości usług społecznych.
  2. Projekt realizowany w partnerstwie: Powiatu Kieleckiego/Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach, Gminy Bieliny/Gminego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielinach, Miasta i Gminy Bodzentyn/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie, Gminy
    i Miasta w Chęcinach/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chęcinach, Miasta
    i Gminy Daleszyce/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Daleszycach, Gminy Górno/Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Górnie, Gminy Łopuszno/Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łopusznie, Gminy Mniów/Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Mniowie, Gminy Miedziana Góra/Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedzianej Górze, Miasta i Gminy w Nowa Słupia/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Nowej Słupi, Gminy Pierzchnica/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Pierzchnicy, Gminy Sitkówka - Nowiny/Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sitkówce -Nowinach oraz Regionalnego Centrum Wolontariatu w Kielcach.  
  3. Wszystkie decyzje podejmowane w oparciu o Regulamin są zgodne z wnioskiem
    o dofinansowanie Projektu „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej”
    na lata 2019-2021
    nr RPSW.09.02.01-26-0002/19 oraz Umową o dofinansowanie zawartą pomiędzy Województwem Świętokrzyskim z siedzibą 25-516 Kielce, Al. IX Wieków Kielc 3, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, a Powiatem Kieleckim, ul. Wrzosowa 44, 25- 211 Kielce.
  1. Użyte w Regulaminie zwroty oznaczają:
  1. Projekt – oznacza projekt pn. „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej”,
  2. Regulamin – Regulamin projektu „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej” na lata 2019 – 2021,
  3. Organizator (Lider) – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach,
  4. Partnerzy - Regionalne Centrum Wolontariatu w Kielcach oraz Gminy/Ośrodki Pomocy Społecznej (OPS) współpracujące w zakresie realizacji projektu i zachowania trwałości usług społecznych (asystenckich, opiekuńczych), w tym: Miasto i Gmina Bodzentyn/Miejsko-Gminnym Ośrodek Pomocy Społecznej w Bodzentynie, Gmina i Miasto Chęciny/Miejsko - Gminnym Ośrodek Pomocy Społecznej w Chęcinach, Miasto i Gmina Daleszyce/Miejsko - Gminnym Ośrodek Pomocy Społecznej w Daleszycach, Gmina Górno/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Górnie, Gmina Łopuszno/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łopusznie, Gmina Mniów/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mniowie, Gmina Miedziana Góra/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Miedzianej Górze, Miasto i Gmina Nowa Słupia/Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Słupi, Gmina Pierzchnica/ Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pierzchnicy, Gmina Sitkówka-Nowiny/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Sitkówce - Nowinach,
  5. Personel zarządzający – pracownicy Organizatora i Partnerów współpracujący w zakresie prawidłowej realizacji Projektu.
  6. Koordynator usług społecznych/doradca ds. Osób Niepełnosprawnych (ON) - pracownik odpowiedzialny za organizację, realizację i monitoring wsparcia realizowanego na rzecz osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych, udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym i ich opiekunom z terenu partnerskich gmin.
  7. Kandydat/kandydatka do świadczenia usług asystenckich dla osób niepełnosprawnych - to osoba spełniająca kryteria grupy docelowej oraz posiadająca odpowiednie kompetencje i cechy określone w niniejszym Regulaminie:
  1. Asystent Osoby Niepełnosprawnej (AON) - osoba, która ukończyła kształcenie
    w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia
    w zawodach (Dz. U. poz.184, z późn. zm.);
  2. Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej (AOON) – osoba, posiadająca wykształceniem min. średnim, doświadczenie w pracy z ON, bądź osoba która odbyła min. 60-godzinne szkolenie asystenckie oraz uzyskała pozytywną opinię psychologa.
  1. Kandydat/kandydatka na opiekuna środowiskowego – to osoba spełniająca kryteria grupy docelowej określone w niniejszym Regulaminie oraz posiadająca określone kompetencje
    do świadczenia usług opiekuńczych środowiskowych,
  2. Kandydat na uczestnika projektu – osoba lub rodzina ubiegająca się o zakwalifikowanie
    do udziału w Projekcie na podstawie zasad ujętych w niniejszym Regulaminie,
  3. Uczestnik – Kandydat na uczestnika projektu, który po spełnieniu wymogów określonych
    w niniejszym Regulaminie został zakwalifikowany do udziału w Projekcie,
  4. Zespół rekrutacyjny - pracownicy Organizatora oraz Gmin Partnerskich odpowiedzialni
    za rekrutację uczestników projektu,
  5. Grupa docelowa (GD) – osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym:
  • rodziny z terenu gmin partnerskich, objęte wsparciem asystenta rodziny, wykazujące bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych,
  • osoby funkcjonujące w ramach pieczy zastępczej (PZ), osoby tworzące rodziny zastępcze (RZ), placówki opiekuńczo-wychowawcze (POW), dzieci umieszczone w pieczy zastępczej, pełnoletni wychowankowie opuszczający pieczę zastępczą objęci procesem usamodzielniania (OU), 
  • rodzice biologiczni, których dzieci zostały umieszczone w PZ,
  • rodziny w sytuacji kryzysowej wychowujące dzieci (zmuszone do opuszczenia dotychczasowego miejsca zamieszkania), którym w celu zapewnienia bezpieczeństwa
    i prawidłowego funkcjonowania zorganizowano pobyt w mieszkaniu chronionym treningowym,
  • osoby niesamodzielne/niepełnosprawne  - osoby niepełnosprawne (umiarkowany/ znaczny stopień niepełnosprawności)
  • Otoczenie - kandydaci/kandydatki do świadczenia usług społecznych w szczególności opiekuńczych i asystenckich uczestniczący w kursie/szkoleniu oraz  opiekunowie zastępczy, opiekunowie faktyczni, wolontariusze realizujący zadania na rzecz grupy docelowej.
  1. Plan wsparcia – ścieżka reintegracji określająca zakres planowanego wsparcia projektowego  dla poszczególnych uczestników projektu określona w dokumentach:
  1. Plan pomocy dziecku/Modyfikacja/Weryfikacja dla osób funkcjonujących w PZ oraz rodziców biologicznych dzieci przebywających w PZ,
  2. Plan pracy z rodziną/Modyfikacja/Weryfikacja dla rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny z gmin: Bieliny, Bodzentyn, Chęciny, Daleszyce, Górno, Łopuszno, Mniów, Miedziana Góra, Nowa Słupia, Pierzchnica, Sitkówka-Nowiny.
  3. Indywidualny program usamodzielniania/Modyfikacja dla pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej objętych procesem usamodzielniania (OU),
  4. Program wspierania rodziny dla rodzin wychowujących dzieci znajdujących się w sytuacji kryzysowej (zmuszonych do opuszczenia dotychczasowego miejsca zamieszkania), którym
    w celu zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania zorganizowano pobyt
    w mieszkaniu chronionym treningowym.
  5.  Indywidualny Plan Wsparcia/Kontrakt Trójstronny określający zakres wsparcia dla osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych.
  1. CU – Centrum Usług z siedzibą w Kielcach (25-525) przy ul. Okrzei 18 piętro III, lokal 7. Miejsce świadczenia indywidualnego i grupowego poradnictwa specjalistycznego oraz miejsce koordynacji działań realizowanych w ramach projektu.
  2. Mieszkanie chronione treningowe – forma pomocy społecznej pomagająca osobom w sytuacji kryzysowej (tj. w szczególności braku dostępu do mieszkań) oraz przygotowująca osoby tam przebywające, pod opieką specjalistów, do prowadzenia samodzielnego życia.
  3. Rozpoczęcie udziału w Projekcie – za moment rozpoczęcia udziału w Projekcie uznaje się uczestnictwo w pierwszej formie wsparcia (np. poradnictwo, warsztat, doradztwo).
  4. Zakończenie udziału w Projekcie zgodnie ze ścieżką reintegracji – za moment zakończenia udziału w Projekcie uznaje się zakończenie  realizacji wsparcia zgodnie z Planem.
  5. Zakończeniu udziału w projekcie niezgodnie ze ścieżką reintegracji – uznaje się zakończenie udziału przed zrealizowaniem wsparcia zaplanowanego w Planie.
  6. SL2014 – Centralny System Teleinformacyjny - system gromadzenia i przekazywania danych
    o realizowanym Projekcie w postaci elektronicznej na lata  2014-2020.

 

§ 2

INFORMACJE O PROJEKCIE

 

  1. Celem głównym projektu jest poprawa jakości systemu rodzinnego oraz minimalizowanie barier uniemożliwiających osobom niesamodzielnym/niepełnosprawnym pozostanie
    w środowisku lokalnym i samodzielne funkcjonowanie poprzez zwiększenie dostępności usług społecznych dla osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich opiekunów.
  2. Cele szczegółowe:
  1. Utworzenie w ramach struktury organizacyjnej PCPR w Kielcach Centrum Usług będącego miejscem organizacji kompleksowych i zindywidualizowanych działań profilaktycznych umożliwiających przezwyciężenie trudności oraz ograniczenie sytuacji kryzysowych w grupie docelowej.
  2. Deinstytucjonalizacja usług społecznych służąca zapobieganiu rozdzielenia dziecka
    od rodziny biologicznej i umieszczeniu w PZ oraz umieszczania osób niesamodzielnych/ niepełnosprawnych w opiece instytucjonalnej poprzez:
  1. organizację wsparcia specjalistycznego: min. psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego, prawnego, indywidualnych i grupowych działań terapeutycznych
    (np. warsztatów, grup wsparcia) dostępnych dla uczestników projektu,
  2. organizację zajęć usprawniająco-rehabilitacyjnych (w tym hipoterapii) i tworzenie nowych miejsc świadczenia usług społecznych w środowisku lokalnym: usług opiekuńczych, asystenckich, dowozu,
  3. promowanie i realizacja działań wolontarystycznych służących budowaniu pozytywnych związków między członkami społeczności,
  4. podnoszenie kompetencji opiekunów osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych
    (w szczególności osób świadczących usługi opiekuńcze, członków rodzin, wolontariuszy).
  1. Zwiększenie miejsc w mieszkaniach chronionych treningowych (o 3 miejsca) dla rodzin/osób wychowujących dzieci, które ze względu na sytuację kryzysową zmuszone zostały
    do opuszczenia dotychczasowe miejsce zamieszkania, zapewniających pobyt czasowy oraz pomoc w uzyskaniu samodzielności i wyjście z kryzysu.
  1. Projekt zakłada objęcie wsparciem grupę docelową stanowiącą, 661 osób, w tym 515 osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym mieszkańców województwa świętokrzyskiego,  w szczególności powiatu kieleckiego oraz 96 opiekunów i 50 wolontariuszy, w tym:
  1. 43 rodziny z terenu gmin partnerskich wykazujących bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych objętych wsparciem asystenta rodziny,
  2. 4 rodziny wychowujące dzieci, znajdujące się w sytuacji kryzysowej, (zmuszone do opuszczenia dotychczasowego miejsca zamieszkania), którym w celu zapewnienia bezpieczeństwa
    i prawidłowego funkcjonowania zorganizowano pobyt w mieszkaniu chronionym treningowym.
  3. 51 rodzin funkcjonujących w ramach pieczy zastępczej (PZ) ), osoby tworzące rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz dzieci umieszczone w PZ,
  4. 10 rodziców biologicznych, których dzieci przebywają w PZ,
  5. 3 pełnoletnich wychowanków PZ objętych procesem usamodzielniania, przebywających
    w mieszkaniach chronionych treningowych,
  6. 187 osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych (ON) oraz 20 opiekunów faktycznych osób niepełnosprawnych,
  7. 50 wolontariuszy realizujących działania wspierające na rzecz grupy docelowej.
  8. Weryfikacja grupy docelowej przeprowadzona zostanie zgodnie z wnioskiem
    o dofinasowanie.
  1. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.  Wartość dofinansowania wynosi 5 550 000,00 złotych.
  2. Okres realizacji Projektu: od 1 luty 2019 roku do 31 maj 2021 roku.
  3. Biuro Projektu: siedziba Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach, ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce.  

 

§ 3

ZASADY REKRUTACJI UCZESTNIKÓW

 

  1. Rekrutacja uczestników prowadzona będzie na terenie powiatu kieleckiego: w gminach partnerskich, w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach oraz Centrum Usług.
  2. Rekrutacja Kandydatów do udziału w Projekcie przeprowadzona zostanie zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji w tym, z zasadą równości płci oraz niedyskryminacji osób
    z niepełnosprawnościami. Zakłada się równy dostęp do projektu zarówno kobiet jak i mężczyzn znajdujących się w grupie kandydatów do udziału w projekcie.
  3. Rekrutacja przeprowadzona zostanie przez pracowników Organizatora i Partnerów przed rozpoczęciem działań projektowych z zastrzeżeniem prowadzenia rekrutacji przez cały okres realizacji projektu w 2 etapach:
  1. I etap - Tworzenie list rekrutacyjnych oraz rezerwowych kandydatów do udziału w projekcie przez pracowników Organizatora i Partnerów z uwzględnieniem grup docelowych i kryteriów rekrutacji określonych we wniosku o dofinansowanie, tj.:
    1. Kryterium podstawowe dla całej grupy docelowej:
  • osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym zamieszkujące na terenie województwa świętokrzyskiego/powiatu kieleckiego.
    1. Kryteria premiujące (preferencje) uczestnictwa w projekcie dla całej grupy docelowej:
  • osoby doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek (m.in. ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności
    w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych);
  • osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020, przy czym zakres wsparcia nie może powielać działań, które dana osoba lub rodzina otrzymuje z PO PŻ w ramach działań towarzyszących, o których mowa ww. Programie
  • osoby zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym zamieszkujących obszary poddane rewitalizacji wskazane w gminnych programach rewitalizacji.
    1. Kryteria szczegółowe dla poszczególnych grup uczestników uwzględniane przy rekrutacji:
  1. 43 rodziny wykazujące bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych:
  • rodziny współpracujące z asystentem rodziny. Asystenci rodzin z gmin partnerskich dokonają wyboru rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, kierując się kryteriami:
  • występujące zagrożenie umieszczenia dzieci w PZ,
  • wieloproblemowość,
  • motywacja do współpracy.
  1. 4 rodziny wychowujące dzieci znajdujące  się w sytuacji kryzysowej, zmuszone
    do opuszczenia dotychczasowego miejsca zamieszkania, którym w celu zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania zorganizowano pobyt w mieszkaniu chronionym treningowym (8 miejsc (osób) w zakresie trwałości usług realizowanych
    w projekcie „Myśląc o Rodzinie” plus 3 nowo utworzone miejsca (osoby)
    w mieszkaniach chronionych treningowych), spełniających następujące kryteria:
  • Posiadanie dziecka/dzieci;
  • Brak własnego mieszkania;
  • Korzystanie ze wsparcia rzeczowego i/lub specjalistycznego z OPS;
  • Stały dochód;
  • Brak uzależnień od alkoholu i środków odurzających,
  • Pozytywna opinia OPS.

OPS/Partnerzy projektu z terenu powiatu kieleckiego, kierując się powyżej przedstawionymi kryteriami zgłaszają kandydatów do objęcia wsparciem w zakresie zorganizowania pobytu rodzinom w mieszkaniach chronionym. Wybór osób zostanie przeprowadzony na podstawie odrębnych dokumentów regulujących zasady kierowania i pobytu w mieszkaniach chronionych.

  1. 51 rodzin funkcjonujących w ramach PZ (176 osób 100 dzieci przebywających
    w pieczy zastępczej i 76 opiekunów zastępczych):

Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, psycholodzy, pedagog zatrudnieni
w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie Kielcach na podstawie dokumentacji własnej oraz analizy sytuacji rodzin zastępczych przygotują listy rekrutacyjne kandydatów
z uwzględnieniem kryteriów:

  • Występowanie problemów opiekuńczo - wychowawczych,
  • Okres sprawowania funkcji rodziny zstępczej,
  • Rodzaj kontaktów i ich częstotliwość z rodzicami biologicznymi,
  • Motywacja do uczestnictwa w projekcie.
  1. 3 pełnoletnich wychowanków, opuszczających PZ, objętych procesem usamodzielniania, którym zapewniono pobyt w mieszkaniu chronionym treningowym:

Wybór grupy dokonany zostanie na podstawie Indywidualnych programów
usamodzielnienia i informacji pracowników Referatu świadczeń i pomocy instytucjonalnej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach.

  1. 10 rodziców biologicznych, których dzieci przebywają w PZ:

                 Wybranych przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, pracownika socjalnego,
            psychologa i pedagoga na podstawie:

  • Dotychczasowej współpracy z pracownikiem socjalnym,
  • Motywacji do zmian i realnych szans odzyskania dziecka,
  • Motywacji do uczestnictwa w projekcie.
  1. 187 osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych w tym:
  • Kryterium premiujące (preferencje) dla całej grupy:

     Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały osoby, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę
w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (weryfikacja na podstawie indywidualnej oceny sytuacji materialnej i życiowej - wywiad środowiskowy).

  • Kryterium podstawowe  - osoby niepełnosprawne:

Posiadają aktualne orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bądź orzeczenie równoważne,

  • Preferencje – osoby niepełnosprawne:

     Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi i/lub z niepełnosprawnością intelektualną i/lub zaburzeniami psychicznymi (w świetle przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych).

  1. II Etap – analiza list kandydatów do udziału w projekcie oraz dokumentów rekrutacyjnych (m.in. wywiadów środowiskowych, oświadczeń, orzeczeń) i dokonanie wyboru uczestników.
  2. Zespół projektowy w oparciu o kryteria wyboru w przypadku wyczerpania miejsc
    w rekrutacji sporządza listy rezerwowe lub podejmuje decyzje o skierowaniu działań
    do większej liczby Uczestników. 
  3. Ze względu na specyfikę projektu w sytuacji wyczerpania kandydatów z list rezerwowych przewiduje się rekrutowanie uczestników przez cały okres realizacji projektu.

Z zastrzeżeniem, że ostatni etap rekrutacji nie może zostać przeprowadzony w sytuacji braku możliwości zorganizowania kompleksowego wsparcia.

  1. Uczestnikiem projektu może zostać Kandydat (osoba lub rodzina), który został zakwalifikowany do udziału w projekcie i złożył wymagane dokumenty:
  1. Zapoznał się i zaakceptował Regulamin oraz podpisał Deklarację uczestnika projektu
    - Załącznik nr 1 do Regulaminu,
  2. Wyraził zgodę na przetwarzanie danych osobowych poprzez podpisanie Oświadczenia uczestnika projektu dotyczącego danych osobowych  - Załącznik nr 2 do Regulaminu,
  3. Wypełnił i podpisał formularz z danymi o uczestnikach projektów otrzymujących wsparcie
    do SL2014 Centralnego Systemu Teleinformatycznego  - Załącznik nr 3 do Regulaminu,
  4. Zaakceptował Plan wsparcia:
  • Plan pomocy dziecku/Modyfikacja/Weryfikacja - Załącznik nr 4 do Regulaminu,
  • Indywidualny program usamodzielnienia/Modyfikacja - Etapowa Ocena Realizacji - Załącznik nr 5 do Regulaminu,
  • Plan pracy z rodziną - Załącznik nr 6 do Regulaminu,
  • Program wspierania rodziny - Załącznik nr 7 do Regulaminu,
  • Indywidualny Plan Wsparcia  - Załącznik nr 8  do Regulaminu.
  1. Zapoznał się z klauzulą informacyjną w zakresie ochrony danych osobowych – Załącznik nr 9 do Regulaminu.
  2. Kandydaci spełniający kryteria udziału w projekcie, nie zakwalifikowani z powodu braku miejsc, zostaną umieszczeni na liście rezerwowej za ich zgodą.
  3. Wszelkie oświadczenia i dokumenty powinny być podpisane przez Kandydata własnoręcznie
    w sposób czytelny pozwalający na identyfikację imienia i nazwiska lub opiekuna prawnego.
  4. Dokumenty złożone przez kandydata nie podlegają zwrotowi.

 

§ 4

DZIAŁANIA

 

  1. Centrum Usług (CU) - organizacja działań zaplanowanych w Projekcie dla wszystkich Uczestników i ich otoczenia.

1. Do zadań CU należy w szczególności:

1) Świadczenie specjalistycznego wsparcia w formie dyżurów:

  1. psychologicznego,
  2. pedagogicznego,
  3. logopedycznego,
  4. prawnego,
  5. konsultacji z terapeutą ds. uzależnień,
  6. Konsultacji z terapeutą rodziny/psychoterapeutą.
  1. Organizacja poradnictwa specjalistycznego w formie dyżurów w lokalach udostępnionych
    na terenie Gmin partnerskich oraz w formie indywidualnego wsparcia osób niesamodzielnych/ niepełnosprawnych w miejscu ich zamieszkania,
  2. Organizacja telefonicznego poradnictwa specjalistycznego. Linia telefoniczna obsługiwana
    w formie dyżurów przez specjalistów realizujących wsparcie w ramach projektu
    (w szczególności pedagoga i psychologa).
  3. Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym
    i ich rodzinom.
  4. Organizacja grup wsparcia, szkoleń, warsztatów, spotkań dla uczestników projektu i ich otoczenia,
  5. Organizacja i koordynacja usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym:
  1. usług asystenckich,
  2. usług opiekuńczych, sąsiedzkich usług opiekuńczych,
  3. zajęć usprawniająco-rehabilitacyjnych,
  4. dowozu osób niepełnosprawnych/niesamodzielnych poruszających się na wózkach inwalidzkich i z pomocą sprzętów ortopedycznych.
  1. Organizacja hipoterapii.
  2. Organizacja zajęć z wykorzystaniem układanki sensorycznej - klocki Moovie.
  3. Organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla dzieci i młodzieży.
  4. Organizacja panelu profilaktyczno-edukacyjnego z przedstawicielami policji i ekspertów
    ds. uzależnień.
  5. Organizacja opieki nad dziećmi w bawialni podczas zajęć dla opiekunów.
  6. Podejmowanie na rzecz Uczestników i ich otoczenia innych działań profilaktycznych oraz udzielanie im pomocy doraźnej.

 

CU jest czynne w godzinach 7:15-15:15 oraz w zależności od zgłaszanych potrzeb, również
w terminach wcześniej uzgodnionych z personelem i specjalistami, w tym również w soboty.


II. Aktywizacja społeczna osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych(ON)

  1. Rozwój form opieki świadczonych na poziomie lokalnych społeczności.
  1. Organizacja usług opiekuńczych środowiskowych
  1. przygotowanie zasobów kadrowych – organizacja szkolenia dla kandydatów do świadczenia usług opiekuńczych środowiskowych,
  2. zatrudnienie kadry - 9 opiekunek/ów środowiskowych :
  • 1 osoba w gminie Sitkówka Nowiny,
  • 3 osoby w gminie Daleszyce,
  • 1 osoba w gminie Mniów,
  • 1 osoba w gminie Nowa Słupia,
  • 3 osoby gminie Miedziana Góra. 
  1. Organizacja usług opiekuńczych sąsiedzkich – zatrudnienie kadry 2 osób w gminie Chęciny.
  2. Organizacja usług asystenckich dla osób niepełnosprawnych:
  1. przygotowanie zasobów kadrowych - organizacja szkolenia dla kandydatów do świadczenia usług asystenckich,
  2. zatrudnienie kadry - 10 osób świadczących usługi asystenckie dla ON z terenu gmin: Bodzentyn, Chęciny, Górno, Łopuszno, Miedziana Góra, Mniów, Morawica, Nowa Słupia, Sitkówka – Nowiny, Zagnańsk. 
  1. Organizacja usług Teleopieki dla 63 osób niesamodzielnych mieszkańców gmin partnerskich: Bieliny, Bodzentyn, Chęciny, Daleszyce, Górno, Mniów, Nowa Słupia.

Zasady korzystania z usług zostały opisane w § 7 Regulaminu.

  1. Uruchomienie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego na terenie gminy Łopuszno dostępnej dla GD tj. mieszkańców gmin partnerskich. Wypożyczalnia dysponuje  sprzętem: balkoniki, łóżka rehabilitacyjne, wózki inwalidzkie, aparat tlenowy, podnośniki dla osób niepełnosprawnych.

Zasady i warunki korzystania z przedmiotowej formy wsparcia zostały ujęte w „Regulaminie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego” stanowiącym  - Załącznik nr 10 do Regulaminu.

  1. Organizacja zajęć usprawniająco-rehabilitacyjnych - 6 000 h dla min. 100 osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych. 
  2. Organizacja dowozu pojazdem dostosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach przez Organizatora oraz Partnera/Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Daleszycach.

Zasady i warunki zostały opisane w § 8 Regulaminu.

  1. Organizacja grup wsparcia dla opiekunów faktycznych osób niepełnosprawnych na terenie gminy Pierzchnica.
  2. Organizacja warsztatów dla opiekunów faktycznych ON w CU. Zakres tematyczny obejmuje
    w szczególności - pierwszą pomoc przedmedyczna, asertywność, komunikacja z osobą otępienną, zdrowe odżywianie.
  3. Organizacja 6 Wyjść kulturalno-rekreacyjnych dla 30 ON

 

  1. Rozwój i doskonalenie systemu pieczy zastępczej.
  1. Grupy wsparcia dla opiekunów zastępczych w CU.
  2. Grupy wsparcia dla rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w CU.
  3. 2 szkolenia dla 20 opiekunów zastępczych (np. pierwsza pomoc przedmedyczna, opieka nad dziećmi z zespołem FAS) zakres szkoleń zostanie dostosowany do grupy.
  4. Cykl warsztatów rozwijających kompetencje wychowawcze dla 20 opiekunów PZ.
  5. Prelekcje profilaktyczne i edukacja zawodowa w CU oraz indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym 50h dla dzieci i młodzieży.
  6. 5 Wyjść/wyjazdów o charakterze kulturalno-edukacyjnym połączonych z doradztwem zawodowym dla młodzieży.
  7. Wyjazdowe warsztaty wzmacniający więzi dla RZ spokrewnionych/niezawodowych (31os) kształtujące umiejętności spędzania czasu z dziećmi z wykorzystaniem gier terenowych
    i zabawy.
  8. Mieszkania chronione treningowe dla usamodzielnianych wychowanków PZ, w tym pokrycie kosztów zamieszkania oraz modernizacji łazienek w dwóch mieszkaniach dla OU
    i wymiana kabiny 1 mieszkaniu dla rodzin w kryzysie.
  9. Prowadzenie kampanii promującej rodzicielstwo zastępcze.

 

 

 

  1. Wsparcie rodzin wykazujących bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
  1. Zatrudnienie 2 Asystentów rodzin  w gminach: Bieliny i Pierzchnica.
  2. Zatrudnienie wychowawcy do świetlicy "Promyczek" oraz organizacja zajęć  dla dzieci zwiększających kluczowe kompetencje: matematyczne i podstawowe umiejętność uczenia się, świadomość i ekspresja kulturalna. Działania realizowane będą zgodnie z zasadami ujętymi
    w regulaminie świetlicy "Promyczek", w szczególności zaplanowano:
  • doposażenie pomocy dydaktycznych wykorzystywanych podczas zajęć;
  • treningi interpersonalne z dziećmi;
  • zwiększenie kultury osobistej np. nauka zasad zachowania przy stole;
  • rozwijajanie poczucia estetyki, czystości, higieny osobistej, otoczenia, itp.;
  • prowadzenie gier i zabaw w "kącikach zainteresowań"
  • prowadzenie spotkań kół zainteresowań np. " Każdy może być twórcą gry".
  1. Zaangażowanie jednej rodziny wspierającej w gminie Łopuszno.
  2. Organizacja kompleksowych działań kompetencyjno-motywacyjnych obejmujących:
  1. Grupy wsparcia dla rodzin na terenie partnerskich gmin lub w CU,
  2. Warsztaty umiejętności rodzicielskich „Komunikacja oparta na empatii”,
  3. Warsztaty dla dzieci „Zrób to sam”,
  4. Zajęcia terapeutyczno - couchingowe „Poznaj samą siebie”- dla 30 kobiet, w tym 2 wyjścia do kina i/lub restauracji organizowane przez uczestniczki.
  5. Warsztaty z pedagogiki zabawy dla rodziców, realizowane na terenie gmin partnerskich
    lub w CU.
  1. Zajęcia z robotyki w formie półkolonii dla min. 30 dzieci.
  2. Wyjazdowe warsztaty wzmacniające więzi rodzinne dla 10-11 rodzin na 7 dni. Wyjazd zaplanowany dla rodzin najbardziej zmotywowanych do zmiany, w szczególności rodzin czynnie uczestniczących w działaniach projektowych.

 

  1. Wolontariat – Włączanie społeczności lokalnej w działania edukacyjno-aktywizacyjne
    na rzecz GD.

Organizacja lokalnego wolontariatu poprzez zaangażowanie mieszkańców (osoby uczące się, studentów, seniorów) w działania na rzecz rodzin i osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji życiowej zamieszkujących dane środowisko lokalne.

  1. Działania organizacyjne w zakresie pozyskania osób do świadczenia wolontariatu na rzecz GD oraz rozwijania kompetencji oraz wspierania wolontariuszy:
    1. Współpraca z jednostkami partnerskich gmin w zakresie rekrutacji wolontariuszy i grupy docelowej. Określenie wymiaru zaangażowania wolontariuszy i kierunków współpracy odpowiadających potrzebom GD,
    2. Rekrutacja i przeprowadzenie szkoleń dla wolontariuszy,
    3. Organizacja comiesięcznych spotkań wspierająco-motywujących dla wolontariuszy,
    4. Organizacja wyjazdowych warsztatów, celem przekazanie fachowej wiedzy i pobudzenia świadomości związanej z pracą wolontariusza, a także kreowanie postawy wolontariusza jako odpowiedzialnego obywatela. Zakres tematyczny warsztatów będzie obejmował m.in. tematykę: wymogi prawne i pułapki prawne, o których powinien wiedzieć każdy wolontariusz, komunikacja interpersonalna w relacjach pomocowych, jak radzić sobie
      z emocjami, pierwsza pomoc. Ponadto zostanie przeprowadzony 4,5 godzinny moduł specjalny w zakresie kreowania i bezpieczeństwa wizerunku w Internecie, zwiększający kompetencje cyfrowe oraz świadomość z zakresu technologii informatycznych.
  2. Działania organizowane na rzecz GD: (60 dzieci z rodzin zastępczych, 100 dzieci z rodzin wykazujących bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, 50 osób niesamodzielnych / niepełnosprawnych):

 

  1. Działania na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej:
  1. Realizacja zadania w 2 edycjach, każda trwająca 10 m-cy. Liczba zaangażowanych wolontariuszy w każdej edycji – min. 20 os.
  2. Wolontariusz pełni rolę mentora, „starszego rodzeństwa” oraz wspiera w nauce.
  3. Do każdej wytypowanej rodziny zastępczej RZ zostanie przydzielony jeden wolontariusz, który będzie spotykał się z dziećmi z RZ w miejscu zamieszkania.
  4. Organizacja dziesięciu 2-godzinnych warsztatów dla dzieci z RZ (min 10 os.) kształtujących postawy społeczne, rozwijających zainteresowania, talenty oraz kompetencje interpersonalne - tematyka dostosowana do ostatecznej grupy dzieci.
  1. Działania wolontariuszy dla dzieci z rodzin wykazujących bezradność opiekuńczo-wychowawczą. Liczba zaangażowanych wolontariuszy min 25 os.
  1. pomoc w nauce,
  2. zajęcia rozwijające kreatywność i zainteresowania - organizacja czasu wolnego dzieciom podczas trwania grup wsparcia, warsztatów poradnictwa dla rodziców uczestniczących
    w projekcie (np. manualne, krawieckie, tworzenie rękodzieła),
  3. działania prowadzone na terenie poszczególnych gmin w udostępnionych pomieszczeniach, lokalach lub CU.
  1. Aktywizacja osób niesamodzielnych/niepełnosprawnych i seniorów. Wolontariusz będzie odwiedzał osoby niesamodzielne/ON w ich domach oferując doraźną pomoc w codziennych czynnościach oraz organizując czas wolny, motywował do aktywności i zaangażowania się
    w pracę wolontariusza na rzecz dzieci rodzin. Dzięki temu działaniu osoby starsze będą mogły nie tylko korzystać z pomocy wolontariuszy, ale też same zaangażować się w działania społeczne.
  1. Zasady rekrutacji wolontariuszy do projektu.
  1. Wolontariuszem uczestniczącym w projekcie może być osoba, która dokona prawidłowego zgłoszenia chęci uczestnictwa oraz spełnia następujące kryteria wiekowe:
    1. W przypadku warsztatów i korepetycji dla dzieci – min. 15 lat.
    2. W przypadku spotkań z dziećmi z pieczy zastępczej i pracy z osobami niesamodzielnymi / niepełnosprawnymi na terenie gmin – min. 17 lat.
  2. Wolontariusze rekrutowani są osobno do pracy z dziećmi z pieczy zastępczej, a osobno
    do pomocy podopiecznym ośrodków pomocy społecznej, 
  3. Zgłoszenia przyjmowane będą za pomocą formularza online.
  4. W projekcie mogą uczestniczyć osoby, które spełnią kryteria formalne, tj. dokonają prawidłowego zgłoszenia zgodnego z pkt 3 oraz spełnią wymagania wskazane w pkt 1.
  5. Za proces rekrutacji wolontariuszy odpowiedzialna jest osoba koordynator wolontariatu.
  6. Rekrutacja wolontariuszy do projektu przebiega w dwóch etapach.
  1. Pierwszym etapem rekrutacji jest formularz online, który uzupełnia kandydat. Formularz weryfikuje czy dana osoba spełnia wymogi formalne do pracy w projekcie.
  2. Po weryfikacji formularza kandydat może zostać odrzucony lub zaproszony do drugiego etapu.
  3. Kandydat, który po weryfikacji formularza zostaje odrzucony, otrzymuje wiadomość na adres mailowy podany w formularzu.
  4. Z każdą osobą, która przejdzie pozytywnie pierwszy etap zostanie przeprowadzona indywidualna rozmowa kwalifikacyjna.
  5. Osoby, które po rozmowie zostaną zakwalifikowane do udziału w projekcie zostaną poinformowane o tym fakcie telefonicznie w ciągu 3 dni od spotkania.
  6. W przypadku zgłoszenia się większej liczby wolontariuszy zainteresowanych udziałem
    w projekcie zostanie utworzona lista rezerwowa.
  7. W przypadku rezygnacji z udziału osoby zakwalifikowanej, osoby z listy rezerwowej mogą zostać zaproszone na rozmowę według kolejności, w jakiej znajdują się na liście rezerwowej.
  1. Po podjęciu decyzji o zakwalifikowaniu do projektu wolontariusz jest zobowiązany do:
  1. przejścia szkolenia dla wolontariuszy, zapoznającego ze specyfiką projektu i zasadami pracy,
  2. podpisania porozumienia o wolontariacie,
  3. zapoznania się z kartą praw i obowiązków wolontariusza,
  4. prowadzeniem karty czasu pracy wolontariusza.

 

  1. Zasady współpracy wolontariuszy z uczestnikami projektu

 

  1. Zasady na jakich odbywa się wolontariat w projekcie wynikają z Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 23 kwietnia 2003 r.   (Dz.U.2019.688 t.j. z dnia 2019.04.12).
  2. Wolontariusz ma prawo do wyboru formy wolontariatu, w który chce się zaangażować (praca
    z dziećmi z pieczy zastępczej lub praca z podopiecznymi gminnych ośrodków pomocy społecznej).
  3. Wolontariusz w projekcie może pracować jednocześnie z 3 uczestnikami, wyjątek stanowią warsztaty.
  4. Wolontariusz w przypadku pracy z dziećmi z pieczy zastępczej, z osobami niesamodzielnymi/ niepełnosprawnymi przez cały czas trwania projektu ma stałych Podopiecznych.
  5. W wyjątkowych przypadkach wolontariusz ma prawo prosić o zmianę uczestnika projektu,
    na rzecz, którego wykonuje świadczenia.
  6. O zmianie uczestnika projektu decyduje osoba koordynator wolontariatu z ramienia Regionalnego Centrum Wolontariatu w porozumieniu z osobą zarządzającą projektem w danej placówce.
  7. Wolontariusz zobowiązany jest do zachowania poufności danych uczestników, w tym danych wrażliwych, na rzecz których wykonuje świadczenia .
  8. Wolontariusz zobowiązany jest do zachowania należytego szacunku w stosunku do osób,
    na rzecz których wykonuje świadczenia.
  9. Wolontariusz ma prawo odmówić wykonywania świadczeń jeśli naruszone zostanie poczucie bezpieczeństwa lub nietykalności cielesnej.
  10. Wolontariusz ma prawo zmienić ustalony termin spotkania jeśli uczestnik projektu został o tym poinformowany odpowiednio wcześniej i wyraził na to zgodę.
  11. Wolontariusz wykonuje świadczenia wolontariackie na rzecz uczestników projektu zgodnie
    z zasadami zawartymi w podpisanym przez niego porozumieniu wolontariackim.
  12. W kwestiach nieunormowanych niniejszymi zasadami zastosowanie mają przepisy wynikające
    z kodeksu cywilnego.

 

 

  1. Zasady współpracy wolontariuszy z jednostkami współpracującymi w ramach projektu
  1. Wolontariusz pracujący z uczestnikiem projektu, który pozostaje pod opieką danej jednostki, zobowiązany jest w trakcie swojej pracy do przestrzegania zasad panujących w tej jednostce.
  2. Wolontariusz w przypadku trudności w pracy z uczestnikiem projektu powinien poinformować
    o tym osobę zarządzającą projektem w danej jednostce.
  3. Wolontariusz ma prawo zwrócić się do danej jednostki z prośbą o udostępnienie materiałów
    lub informacji, które są mu niezbędne do realizacji zadania.
  4. W przypadku trudności z wolontariuszem osoba zarządzająca projektem w danej jednostce powinna zgłosić to do osoby zarządzającej projektem w Regionalnym Centrum Wolontariatu. 
  1. Mieszkania chronione treningowe Nr 1, Nr 2, Nr 3 w Podzamczu 46, gm. Chęciny
    dla osób/rodzin zmuszonych dotychczasowe miejsce zamieszkania.

Mieszkania chronione treningowe  Nr 1, Nr 2, Nr 3 w Podzamczu 46, gmina Chęciny działają na podstawie Regulaminu Mieszkań Chronionych przyjętego Uchwałą Nr 220/127/2018 Zarządu Powiatu w Kielcach z dnia 28 marca 2018 r. w sprawie zmiany nazwy Mieszkania Chronionego Nr 1, Nr 2 i Nr 3 w Podzamczu 46 gminna Chęciny oraz przyjęcia Regulaminu Mieszkań Chronionych. Regulamin Mieszkań Chronionych treningowych Nr 1, Nr 2, Nr 3 w Podzamczu 46, gm. Chęciny stanowi Załącznik Nr 11 do Regulaminu.

 

§ 5

ZASADY ZWROTU KOSZTÓW DOJAZDU

 

  1. Zwrot kosztów dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania działań w CU
    i z powrotem przysługuje rodzinom wykazującym bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, objętym wsparciem asystenta rodziny zamieszkujących teren gmin partnerskich.
  2. Zwrot kosztów dojazdu przysługuje uczestnikom korzystającym z komunikacji zbiorowej
    na trasie od miejsca zamieszkania do Miasta Kielce (CU), gdzie odbywają się działania.
  3. O refundację kosztów dojazdu uczestnik projektu występuje samodzielnie lub pełnoletni przedstawiciel w imieniu całej rodziny poprzez złożenie stosownego wniosku wraz
    z wymaganymi dokumentami.
  4. W celu rozliczenia kosztów dojazdu należy złożyć do Organizatora stosowny wniosek
    o zwrot kosztów dojazdu uczestnika na wzorze stanowiącym - Załącznik Nr 12 do Regulaminu oraz min. jeden oryginał wzorcowego biletu komunikacji zbiorowej (na każdego członka rodziny), (np. ZTM/PKS/PKP/bus) za przejazd na trasie pomiędzy miejscem zamieszkania
    a miejscem realizacji działań z dnia realizacji działań, w których uczestniczył/uczestniczyła rodzina.
  5. Uczestnik projektu składa wniosek o zwrot kosztów dojazdu za każdy miesiąc kalendarzowy,
    w którym realizowane były działania, bezpośrednio do Organizatora w terminie do 25 dni licząc od ostatniego dnia rozliczanego miesiąca.
  6. Zwrot kosztów zostanie dokonany po dostarczeniu poprawnie wypełnionego wniosku
    na rachunek bankowy wskazany we wniosku o zwrot kosztów dojazdu.
  7. Zwrot kosztów dojazdu musi być zgodny z listami obecności lub kartami poradnictwa z okresu rozliczanego.
  8. Organizator zastrzega sobie możliwość wstrzymania lub zakończenia wypłat, o ile nie będzie posiadać środków finansowych na koncie projektowym na ten cel lub z powodu innych zdarzeń.
  9. Powyższe zasady udzielania zwrotu kosztów dojazdu obowiązują w okresie realizacji projektu.
  10. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany zasad zwrotu kosztów dojazdu w przypadku zmiany umowy o dofinansowanie lub innych nieprzewidzianych zdarzeń, istotnych
    dla prawidłowej realizacji projektu.

 

§ 6

ZASADY ŚWIADCZENIA USŁUG SPOŁECZNYCH W ŚRODOWISKU LOKALNYM

 

  1. USŁUGI ASYSTENCKIE
  1. Odbiorcami wsparcia są osoby z niepełnosprawnościami, w tym w szczególności zaliczone
    do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności, w przypadku niepełnoletniej osoby z niepełnosprawnością (ucznia lub dziecka w wieku przedszkolnym), wolę skorzystania
    ze wsparcia asystenta wyraża jej opiekun prawny.
  2. Usługa asystencka obejmuje wspieranie osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do aktywnego funkcjonowania społecznego (np. wsparcie w przemieszczaniu się m.in. do lekarza, do punktów usługowych
    i innych miejsc publicznych oraz asysta w tych miejscach, spędzanie czasu wolnego, w tym wsparcie podczas zajęć kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych, zawodowego (np. wsparcie
    w przemieszczaniu się do pracy, urzędów pracy, podmiotów aktywizujących zawodowo
    oraz asysta w tych miejscach i zajęciach), edukacyjnego (np. wsparcie w przemieszczaniu się
    do szkół i placówek oświatowych oraz na ich terenie, wsparcie podczas zajęć edukacyjnych
    i w procesie uczenia: gromadzenie materiałów, korzystanie z biblioteki), w szczególności:
    1. Pomoc w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania,
    2. Pomoc w zakupach przy udziale uczestnika,
    3. Pomoc w korzystaniu ze sprzętu teleinformatycznego,
    4. Pomoc w załatwieniu spraw urzędowych, komunikowaniu się z różnymi instytucjami,
    5. Pomoc w komunikacji z innymi osobami z otoczenia, w tym za pomocą języka migowego,
    6. Pomoc w pisaniu i czytaniu pism, wypełnianiu druków, pisaniu i czytaniu korespondencji,
    7. Pomoc w czytaniu książek, prasy,
    8. Pomoc w korzystaniu z zajęć sportowych i rekreacji,
    9. Techniczne wspomaganie w edukacji,
    10. Pomoc w zorganizowaniu czasu wolnego,
    11. Pomoc w wyuczeniu trasy dojazdu (trening - nauka trasy),
    12. Pomoc w czynnym udziale w życiu społecznym,
    13. Pomoc osobie niewidomej w drobnych czynnościach w domu (kontrola jakości
      i efektywności samodzielnych działań klienta),
    14. Pomoc w pozyskiwaniu informacji o innych formach świadczeń i wsparcia wpływających na poprawę sytuacji życiowej ON.
  1. Zakres wsparcia, sposób świadczenia i wymiar godzinowy usługi asystenckiej oraz prawa osoby
    z niepełnosprawnością są określone w Trójstronnym kontrakcie z osobą niepełnosprawną – Załącznik Nr 13 i 13a do Regulaminu, zawartym pomiędzy osobą z niepełnosprawnością (lub jej opiekunem prawnym), asystentem i podmiotem realizującym wsparcie w postaci usługi asystenckiej. Dopuszcza się podpisanie kontraktu przez opiekuna faktycznego osoby
    z niepełnosprawnością, jeżeli stan zdrowia tej osoby nie pozwala na świadome zawarcie kontraktu, a nie ma ona opiekuna prawnego.
  2. Usługa asystencka jest świadczona w sposób zindywidualizowany, uwzględniający rodzaj
    i stopień niepełnosprawności, wiek oraz indywidualne potrzeby osoby z niepełnosprawnością.
  3. Usługa asystencka może zakładać elementy usług opiekuńczych o charakterze towarzyszącym. Asystent nie może wykonywać czynności medycznych oraz zadań z zakresu rehabilitacji zdrowotnej, jeżeli nie ma do tego wymaganych uprawnień i odpowiedniego przygotowania medycznego.
  4. Usługi asystenckie będą realizowane (wg zadaniowego czasu pracy) od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-20.00, w szczególnych, indywidualnych przypadkach - za zgodą osoby świadczącej usługi asystenckie - w innych godzinach w dni robocze oraz w soboty
    z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
  5. Asystent ma prawo do odmowy realizacji usługi w przypadku sytuacji zagrażających życiu
    i zdrowiu osoby niepełnosprawnej, asystenta lub osób trzecich,
  6. Asystent świadczy usługi zgodnie z Kodeksem Etycznym obowiązującym w CU - Załącznik
    nr 14
    do Regulaminu,
  7. Świadczenie usług asystenckich podlega monitoringowi i okresowej ewaluacji przez koordynatora usług społecznych/doradcę ds. ON oraz Dyrektora PCPR. Ocena prowadzona przy wykorzystaniu badania ankietowego (telefonicznie, osobiście).
  8. Świadczenie usług asystenckich podlega indywidualnemu dokumentowaniu w postaci papierowej lub elektronicznej i obejmuje, w szczególności: dziennik czynności usług asystenckich, zawierający ewidencję wykonania czynności usług asystenckich, prowadzony na bieżąco przez AON lub AOON, obejmujący datę, rodzaj wykonywanej czynności, ewentualne spostrzeżenia i uwagi oraz podpis osoby dokonującej wpisu i potwierdzenie przez odbiorcę usługi lub opiekuna - Załącznik nr 15 do Regulaminu.
  9. Usługa asystencka jest świadczona przez:
    1. asystenta osoby niepełnosprawnej (AON) - warunkiem zatrudnienia AON jest ukończone kształcenie w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184, z późn. zm.);
    2. asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej (AOON) – warunkiem zatrudnienia kandydata jako AOON jest uzyskanie pozytywnej opinii psychologa na podstawie weryfikacji predyspozycji osobowościowych oraz kompetencji społecznych:
  1. podstawowych: empatia, zrównoważenie emocjonalne, solidność, zaradność, cierpliwość, dyskrecja, odporność na stres, kultura osobista, motywacja do pracy;
  2. pożądanych: umiejętność słuchania, umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, umiejętność zachowań asertywnych;
  3. po uzyskaniu pozytywnej opinii psychologa, AOON mogą zostać kandydaci:
  • posiadający doświadczenie w realizacji usług asystenckich, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste, wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego;
  • bez adekwatnego doświadczenia, którzy odbyli minimum 60-godzinne szkolenie asystenckie. Szkolenie składa się z minimum 20 godzin części teoretycznej z zakresu wiedzy ogólnej dotyczącej niepełnosprawności, udzielania pierwszej pomocy, pielęgnacji i obsługi sprzętu pomocniczego oraz z minimum 40 godzin części praktycznej w formie przyuczenia do pracy np. praktyki, wolontariat;
  1. Rekrutacja Asystentów:
  1. Rekrutacja kandydatów/tek na Asystentów do projektu prowadzona będzie wg harmonogramu wniosku.
  2. Ogłoszenie o naborze na stanowisko Asystenta będzie zamieszczone na stronie internetowej Organizatora oraz Partnerów.
  3. Wymagania wobec kandydatów na stanowisko asystenta:
  1. Podstawowe:
  • pełnoletność,
  • niekaralność,
  • wykształcenie min. średnie
  • stan zdrowia umożliwiający świadczenie usług asystenckich,
  1. Premiowane:
  • dyplom uzyskania tytułu zawodowego asystenta osoby niepełnosprawnej zgodnie
    z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r.w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
  • wykształcenie wyższe, np. pedagogiczne, resocjalizacja, bądź pokrewne
  • półroczne doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi/niesamodzielnymi
    w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste, wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego; (potwierdzone zaświadczeniem, referencjami z miejsca pracy).
  1. Przebieg procesu rekrutacji:
  1. Tworzenie list rekrutacyjnych na podstawie dokumentacji zgłoszeniowej. Osoby kandydujące na stanowisko asystenta, składają dokumenty aplikacyjne osobiście, drogą pocztową na adres:  PCPR w Kielcach ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce lub elektronicznie (skan dokumentów) na adres: sekretariat@pcprkielce.pl z zastrzeżeniem, że oryginały dokumentów rekrutacyjnych powinny zostać dostarczone w wersji papierowej do siedziby PCPR w Kielcach w terminie uprzednio wskazanym. Złożenie dokumentacji nie jest jednoznaczne z przyjęciem do projektu. Tylko ci kandydaci/ki, którzy spełniają kryteria formalne oraz wymagania podstawowe zostaną zaproszeni do kolejnego etapu rekrutacji.
  2. Analiza predyspozycji Kandydatów:
  • Indywidualna rozmowa diagnostyczna z psychologiem: ocena predyspozycji osobowościowych oraz kluczowych kompetencji społecznych
  • Rozmowa indywidualna z Dyrektora PCPR oraz Koordynatora usług asystenckich/doradcy ds. osób niepełnosprawnych.
  • Kryteria rozmowy rekrutacyjnej zostaną zawarte w Formularzu rekrutacyjnym stanowiącym Załącznik nr 16 do Regulaminu.
  1. W oparciu o analizę - Formularzy rekrutacyjnych – zostanie tworzona lista rankingowa. 
  2. Osoby spoza listy rankingowej zostaną wpisane na listę rezerwową.
  3. Podsumowanie procesu rekrutacji zostanie zawarte w protokole.
  4. Wszystkie osoby uczestniczące w procesie rekrutacji otrzymają informację o jej wynikach, we wskazanej przez siebie formie (pisemnie lub ustnie).
  5. W przypadku rezygnacji któregoś z rekrutowanych kandydatów z udziału w projekcie, jego miejsce zajmuje kolejna osoba z listy rezerwowej.
  6. Dokumentacja rekrutacyjna podlega zwrotowi lub zniszczeniu.
  7. Osoby wyłonione w procesie rekrutacji (3 osoby) nie posiadające odpowiedniego wykształcenia i/lub doświadczenia w pracy z osobami niepełnosprawnymi, przed podjęciem świadczenia pracy będą skierowane na szkolenie/kursu asystent osoby niesamodzielnej/ niepełnosprawnej (min. 60 godzin). Termin i miejsce szkolenia/kursu będzie określony i podany przez pracownika PCPR-u.

 

  1. Odpłatność za usługi asystenckie.
  1. Odpłatność za usługi asystenckie naliczona zostanie w stosunku do ON, których dochód przekraczająca 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (weryfikacja - wywiad środowiskowy).
  2. Wysokość odpłatności za jedną godzinę zegarową usług asystenckich ustala się w wysokości 1,00 zł. (jeden).
  3. Odpłatność będzie pobierana na podstawie trójstronnego kontraktu.
  4. Opłata za usługi asystenckie wnoszona jest przez świadczeniobiorcę lub jego opiekuna
    na rachunek bankowy wskazany na wystawionym przez Organizatora rachunku w terminie
    do 25 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę.
  5. Podstawę naliczenia odpłatności za dany miesiąc stanowi suma godzin wskazanych
    w dziennikach czynności usług asystenckich, na podstawie wystawionych dyspozycji.
  6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek osoby korzystającej z usług, przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego lub koordynatora usług asystenckich  Organizator może dokonać częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności
    za te usługi zwłaszcza ze ze względu na:
  1. występowanie w rodzinie świadczeniobiorcy więcej niż jednej osoby wymagającej pomocy w formie usług asystenckich lub opiekuńczych,
  2. konieczność ponoszenia opłat za pobyt członka rodziny świadczeniobiorcy w ośrodku wsparcia, placówce opiekuńczo-wychowawczej lub rehabilitacyjnej,
  3. konieczność zabezpieczenia świadczeniobiorcy pomocy w formie usług asystenckich
    w wysokim wymiarze powodującym, iż odpłatność za te usługi zagraża egzystencji świadczeniobiorcy samotnie gospodarującej lub świadczeniobiorcy w rodzinie,
  4. ponoszenia stałych opłat, niezbędnych i uzasadnionych wydatków, których wysokość zagraża egzystencji świadczeniobiorcy związanych z: potrzebami mieszkaniowymi, procesem leczenia, w tym konieczności rehabilitacji, zakupu leków, opału, artykułów higienicznych lub pielęgnacyjnych,
  5. inne uzasadnione przyczyny i trudne sytuacje życiowe powodujące znaczne pogorszenie sytuacji materialnej.
  1. W przypadku gdy uczestnik projektu nie wywiązuje się z regularnej odpłatności za usługi asystenckie lub nie uiszcza odpłatności za nie przez okres co najmniej 3 miesięcy, Organizator może zaprzestać świadczenia usług.

 

  1. USŁUGI OPIEKUŃCZE W MIEJSCU ZAMIESZKANIA
  1. Odbiorcami usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania są osoby niesamodzielne.
  2. Pomoc może być przyznana:
    1. osobie samotnej w rozumieniu art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która jest pozbawiona takiej pomocy mimo wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości;
    2. osobie samotnie gospodarującej w rozumieniu art. 6 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
      o pomocy społecznej, gdy wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości;
    3. osobie w rodzinie, gdy rodzina nie może, z uzasadnionej przyczyny, zapewnić odpowiedniej pomocy, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości.
  3. Zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania obejmuje w szczególności:
    1. pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych (np. czynności związane
      z dostarczaniem produktów żywnościowych, przygotowaniem lub dostarczaniem posiłków, pomoc w spożywaniu posiłków lub karmienie, czynności związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego, w tym utrzymywanie porządku i czystości w najbliższym otoczeniu, czystości odzieży, bielizny osobistej, pościelowej, stołowej i ręczników, dokonywanie niezbędnych zakupów oraz regulowanie opłat domowych, czynności dotyczące prowadzenia spraw osobistych, w tym pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i pomoc
      w dostępie do świadczeń zdrowotnych, czynności dotyczące zagospodarowania w aktywny sposób czasu wolnego, pomoc przy przemieszczaniu się);
    2. opiekę higieniczną (np. czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zmianę pieluchomajtek z uwzględnieniem czynności higieniczno-pielęgnacyjnych, pomoc przy ubieraniu się, zmianie bielizny osobistej, zmianę bielizny pościelowej, układanie osoby leżącej w łóżku i pomoc przy zmianie pozycji);
    3. pielęgnację zaleconą przez lekarza, która obejmuje czynności pielęgnacyjne wynikające
      z przedłożonego zaświadczenia lekarskiego lub dokumentacji medycznej, uzupełniające
      w stosunku do pielęgniarskiej opieki środowiskowej;
    4. zapewnienie kontaktów z otoczeniem (np. czynności wspomagające nawiązanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną, osobami z bliskiego otoczenia osoby korzystającej z usług oraz społecznością lokalną, ukierunkowane na budowanie sieci wsparcia dla osoby korzystającej z usług, czynności wspomagające uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej).
  4. Zakres wsparcia i wymiar godzinowy usług opiekuńczych jest określany indywidualnie
    w Trójstronnym kontrakcie  z osobą niesamodzielną – Załącznik Nr 17 do Regulaminu. Kontrakt trójstronny jest zawarty pomiędzy osobą niesamodzielną (lub jej opiekunem prawnym), osobą świadczącą usługi opiekuńcze oraz podmiotem realizującym usługi opiekuńcze. Dopuszcza się podpisanie kontraktu przez opiekuna faktycznego osoby niesamodzielnej, jeżeli stan zdrowia tej osoby nie pozwala na świadome zawarcie kontraktu, a nie ma ona opiekuna prawnego.
  5. Usługa opiekuńcza jest świadczona w miejscu pobytu osoby niesamodzielnej, z uwzględnieniem bliskiego otoczenia.
  6. Organizacja świadczenia usług opiekuńczych uwzględnia podmiotowość osoby niesamodzielnej, w tym respektowanie prawa do poszanowania i ochrony godności, intymności, w szczególności w przypadku czynności o charakterze opieki higienicznej i pielęgnacji oraz poczucia bezpieczeństwa i ochrony dóbr osobistych.
  7. Organizacja świadczenia usług opiekuńczych, w tym organizacja przestrzeni, uwzględnia jak najwyższy stopień bezpieczeństwa zarówno osoby niesamodzielnej, jak i osoby świadczącej usługi. Jeśli konieczne jest np. dźwiganie osoby unieruchomionej, osobie świadczącej usługi opiekuńcze powinien być zapewniony sprzęt wspomagający lub pomoc drugiej osoby.
  8. Podmiot realizujący usługi opiekuńcze zobowiązany jest do zapewnienia nieprzerwanego
    i właściwego pod względem jakości procesu świadczenia usług przez 7 dni w tygodniu, poprzez właściwe ustalenie z osobami świadczącymi usługi opiekuńcze godzin oraz zleconego wymiaru
    i zakresu usług.
  9. Usługi opiekuńcze są świadczone przez osoby, które spełniają wymogi dotyczące kwalifikacji lub kompetencji, o których mowa w pkt 9, oraz zostały zapoznane z zakresem obowiązków
    w formie pisemnej.
  10. Usługa opiekuńcza jest świadczona przez:
    1. osobę, która posiada kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, AON, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej;
    2. osobę, która posiada doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.
  11. W przypadkach, w których z różnych względów ograniczony jest dostęp do usług świadczonych przez pielęgniarkę środowiskową, a osoba korzystająca z usług opiekuńczych nie jest w stanie przyjmować leków samodzielnie, zasadne jest zapewnienie w składzie kadry świadczącej usługi opiekuńcze osoby/osób, które posiadają uprawnienia do podawania leków, w tym insuliny.
  12. Organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych podlega indywidualnemu dokumentowaniu
    w postaci papierowej lub elektronicznej i obejmuje w szczególności:
    1. indywidualny zakres usług opiekuńczych – wykaz czynności opiekuńczych, sporządzany przez podmiot realizujący usługi opiekuńcze;
    2. indywidualny plan wsparcia i pracy z osobą niesamodzielną – opracowywany przez osobę świadczącą usługę opiekuńczą we współpracy z podmiotem realizującym usługi i osobą niesamodzielną (lub jej opiekunem faktycznym lub prawnym), gdy okres świadczenia usług przekracza 3 miesiące, zawierający w szczególności cele pracy oraz zadania wspierająco-aktywizujące (podtrzymanie umiejętności samoobsługowych, sprawności i aktywności osoby uprawnionej oraz zapobieganie negatywnym skutkom jej niesamodzielności);
    3. dziennik czynności opiekuńczych – zawierający ewidencję wykonania zleconych czynności opiekuńczych prowadzoną na bieżąco przez osobę świadczącą usługi opiekuńcze, obejmującą datę, rodzaj wykonanej czynności, ewentualne spostrzeżenia i uwagi oraz podpis osoby dokonującej wpisu.
  13. Świadczenie usług opiekuńczych podlega monitoringowi i okresowej ewaluacji podmiotu realizującego usługę opiekuńczą.
  14. Odpłatność za usługi opiekuńcze naliczana jest zgodnie z regulacjami określonymi w Uchwałach Rady Gmin odpowiednio do miejsca zamieszkania uczestnika projektu (świadczeniobiorcy).

 

  1. SĄSIEDZKIE USŁUGI OPIEKUŃCZE
  1. Sąsiedzkie usługi opiekuńcze to rozwiązanie, dzięki któremu osoby niesamodzielne mogą korzystać z pomocy świadczonej przez osoby blisko zamieszkujące.
  2. Usługi sąsiedzkie obejmują wspieranie osoby niesamodzielnej i pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności:
    1. pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów;
    2. pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
    3. pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w gospodarstwie domowym;
    4. pomoc w praniu odzieży i bielizny;
    5. pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach;
    6. informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
    7. odwiedziny w szpitalu.
  3. Usługi sąsiedzkie są świadczone z częstotliwością uzależnioną od potrzeb osoby niesamodzielnej. W nagłych przypadkach usługi mogą być świadczone w nocy (np. nagłe zachorowanie lub złe samopoczucie).

Kandydat nie musi posiadać kwalifikacji wymaganych w usługach opiekuńczych, ale powinien być osobą zaufaną, zdolną do pracy na rzecz osoby niesamodzielnej i pozostającą w codziennym kontakcie z podopiecznym. Oceny kandydata dokonuje projektodawca w uzgodnieniu z osobą niesamodzielną lub jej opiekunem faktycznym/prawnym.

  1. Odpłatność za usługi opiekuńcze sąsiedzkie realizowana jest na podstawie Uchwały Rady Gminy i Miasta Chęciny dotyczącej zasad organizacji przedmiotowych usług.

 

§ 7

ZASADY ORGANIZACJI USŁUG TELEOPIEKI

 

  1. Urządzenie do Teleopieki otrzymują osoby korzystające z pomocy społecznej w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania wymagające dodatkowej pomocy w postaci Teleopieki.
  2. Urządzenie stanowi własność ośrodka pomocy społecznej odpowiedniego ze względu na miejsce zamieszkania uczestnika (GOPS w Bielinach, MGOPS w Bodzentynie, MGOPS w Chęcinach, MGOPS w Daleszycach, GOPS w Górnie, MGOPS w Nowej Słupi).
  3. Ośrodek pomocy społecznej udostępnia tzn. przekazuje do użytkowania urządzenie osobie niesamodzielnej/zależnej, która została objęta wsparciem w ramach projektu.
  4. Uruchomienie, instalacja oraz przekazania do użytkowania urządzenia nastąpi
    na podstawie umowy cywilno-prawnej. Wzór umowy zostanie ustalony przez każdą gminę indywidualnie. Instalator zapozna użytkownika z zasadami eksploatacji urządzenia.
  5. Użytkownik ma obowiązek użytkować powierzone mu urządzenie zgodnie z zasadami eksploatacji. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek integracji w urządzenie jak również usuwania umieszczonej wewnątrz urządzenia karty – która jest niezbędna do jego prawidłowego działania.
  6. Zabrania się zbycia lub udostępniania urządzenia osobom trzecim.
  7. W przypadku przerwania udziału w projekcie uczestnik/uczestniczka zobowiązany /-a jest
    do zwrotu w terminie 7 dni powierzonego mu/jej urządzenia do Teleopieki.
  8. W przypadku nie spełnienia obowiązku zwrotu urządzenia jego zniszczenia wynikającego
    z użytkowania sprzecznego z przeznaczeniem lub niezgodnego z zasadami użytkowania oraz zbycia lub przekazania osobom trzecim OPS ma prawo dochodzić zwrotu kosztu urządzenia
    na zasadach określonych w umowie.
  9. Zwrot urządzenia Partnerowi następuje po zakończeniu udziału w projekcie osoby korzystającej  na podstawie protokołu zwrotu urządzenia.

 

 

§ 8

ZASADY KORZYSTANIA Z DOWOZU

 

  1. Usługi transportowe realizowane są bezpłatnie pojazdami przeznaczonym konstrukcyjnie
    do przewozu osób niepełnosprawnych, w tym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
  2. Do korzystania z usług transportowych uprawnione są w pierwszej kolejności osoby niesamodzielne uczestniczące w projekcie poruszające się na wózkach inwalidzkich, posiadające orzeczenie o znacznych stopniu niepełnosprawności, w tym:
  1. objęte wsparciem AOON/AON,
  2. objęte usługami opiekuńczymi środowiskowymi i opiekuńczymi sąsiedzkimi,
  3. korzystające z zajęć usprawniająco-rehabilitacyjnych.
  1. Usługi transportowe świadczone są według potrzeb i na podstawie pisemnego wniosku uczestnika projektu, opiekuna lub AOON/AON  - Załącznik Nr 18 do Regulaminu.
  2. Wniosek o organizację dowozu powinien zostać złożony w terminie umożliwiającym jego rozpatrzenie i zaplanowanie dowozu (na co najmniej 14 dni przed planowaną datą dowozu),
  3. Wniosek o organizację dowozu można składać w dni powszednie od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 7:15-15:15, osobiście w Centrum Usług lub na adres e-mail
    (centrumwspolpraca@gmail.com),
  4. Usługi transportowe realizowane są od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00
    lub innych wcześniej ustalonych i zaplanowanych według kolejności zgłoszeń.
  5. Organizacja usługi transportowej realizowana jest na bieżąco z uwzględnieniem możliwości technicznych pojazdu oraz zgłaszanego zapotrzebowania.
  6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów:
  1. wykonanie usługi dowozu osoby niesamodzielnej/niepełnosprawnej uwarunkowane jest obecnością asystenta lub opiekuna,
  2. osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim odbywa przejazd wyłącznie
    po zamocowaniu przez kierowcę właściwymi pasami i zaczepami, które nie mogą być odpinane w czasie jazdy.
  1. Osoba niesamodzielna/niepełnosprawna może skorzystać z usługi dowozu w celu dowiezienia do takich instytucji jak:
  1. placówki służby zdrowia,
  2.  placówki realizujące zajęcia rehabilitacyjne i usprawniające,
  3. instytucje publiczne,
  4. placówki oświatowe w szczególności, miejsca pobierania nauki,
  5. placówki sportowe i kulturalne,
  6. Centrum Usług,
  7. inne miejsca wskazane przez osobę niesamodzielną/niepełnosprawną, do których musi się zgłosić.

 

§ 9

PRAWA UCZESTNIKA PROJEKTU

 

  1. Uczestnik projektu ma prawo do:
  1. Zgłaszania uwag i oceny organizowanego wsparcia, w którym uczestniczy,
  2. Bezpłatnego otrzymania materiałów szkoleniowych i dydaktycznych,
  3. Bezpłatnego otrzymania certyfikatów lub zaświadczeń o uczestnictwie w szkoleniach,
  4. Rezygnacji z udziału w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności w przypadku gdy, rezygnacja nastąpiła z ważnych powodów osobistych, zawodowych, zdrowotnych, niemożliwych do przewidzenia w chwili podpisania niniejszego Regulaminu
    (np. choroba, zdarzenie losowe itp.).

 

§ 10

OBOWIĄZKI UCZESTNIKA PROJEKTU

 

  1. Uczestnik projektu ma obowiązek:
    1. Zapoznać się z Regulaminem,
    2. Uczestniczyć w zajęciach zgodnie z zaplanowaną ścieżką reintegracji,
    3. Dostarczyć zaświadczenie lekarskie o zgodzie na zajęcia rehabilitacyjno - usprawniające przed rozpoczęciem zajęć.
    4. W przypadku braku możliwości uczestnictwa w zajęciach z powodu choroby lub innych ważnych i niedających się przewidzieć okoliczności do niezwłocznego poinformowania,
      o tym fakcie Koordynatora ds. usług asystenckich, asystenta rodziny, koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej,
    5. Wzięcia udziału w zaplanowanych formach wsparcia zgodnie z zaakceptowanymi terminami
      i miejscem spotkań,
    6. Dostosować się do programu oraz zasad obowiązujących na poszczególnych spotkaniach,
    7. Punktualnie przychodzić na spotkania,
    8. Potwierdzać odbiór materiałów szkoleniowych oraz korzystanie z cateringu na zajęciach przez złożenie podpisu na odpowiednich listach.
    9. Poddania się badaniom ankietowym w celu monitoringu i ewaluacji projektu
      w czasie jego trwania i po zakończeniu,
    10. Współdziałania z pracownikiem projektu w zakresie realizacji Planu. Dotrzymywanie uzgodnień zawartych w Planie.
    11. Niezwłocznie poinformować pracownika projektu (koordynatora ds. pieczy zastępczej, pracownika socjalnego, koordynatora usług asystenckich, asystenta rodzin) i złożyć pisemne oświadczenie w przypadku rezygnacji z uczestnictwa w projekcie zawierające powód rezygnacji z projektu,
    12. Niezwłocznie poinformować pracownika projektu (koordynatora ds. pieczy zastępczej, pracownika socjalnego, koordynatora usług asystenckich, asystenta rodzin) o wszelkich zmianach danych osobowych,
    13. Do składania podpisów na dokumentach poświadczających korzystanie z wszelkich form wsparcia udzielanych mu w ramach Projektu.
    14. Udzielania informacji dotyczących korzystania z wsparcia projektowego, w szczelności usług asystenckich i usług opiekuńczych po upływie 4 tygodni od zakończenia uczestnictwa
      w projekcie.

 

 

 

 

§ 11

PRAWA I OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

 

  1. Organizator zobowiązuje się do:
  1. Udzielenia wsparcia zgodnie z Planem i ścieżką reintegracji, w okresie od 01.05.2019r.
    do 30.04.2021r.,
  2. Kontaktowania się telefonicznie, drogą pocztową lub mailową z Uczestnikami
    w sprawach związanych z organizacją i realizacją wsparcia,
  3. Do zapewnienia odpowiednich pomieszczeń do realizacji spotkań, zajęć, warsztatów, poradnictwa,
  4. Do zapewnienia kadry o odpowiednich kwalifikacjach.
  1. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania spotkań lub zmiany ich terminu
    z przyczyn od siebie niezależnych. Jednocześnie zobowiązuje się do informowania Uczestników o wszelkich zaistniałych zmianach.

 

§ 12

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  1. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian do Regulaminu.
  2. Kwestie nieuregulowane w Regulaminie, a dotyczące rekrutacji oraz uczestnictwa w Projekcie, rozstrzyga Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach. Nie służy od nich odwołanie.
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem określonym w Zarządzeniu Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach w sprawie przyjęcia Regulaminu projektu „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej” na lata 2019 – 2021 i obowiązuje przez czas trwania projektu.

 

 

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 884
Utworzono dnia: 23.08.2019

Historia publikacji

  • 23.08.2019 11:05, Anna Kiljan
    Edycja dokumentu: Regulamin projektu "Centrum usług - Współpraca na rzecz społeczności lokalnej"
  • 23.08.2019 09:34, Anna Kiljan
    Edycja dokumentu: Regulamin projektu "Centrum usług - Współpraca na rzecz społeczności lokalnej"
  • 23.08.2019 09:00, Anna Kiljan
    Dodanie dokumentu: Regulamin projektu "Centrum usług - Współpraca na rzecz społeczności lokalnej"