Statut świetlic środowiskowo-socjoterapeutycznych na terenie Miasta i Gminy Bodzentyn.
Załącznik do Uchwały Nr / /2017 Rady Miejskiej w Bodzentynie z dnia ….. marca 2017 r.
Statut świetlic środowiskowo-socjoterapeutycznych na terenie Miasta i Gminy Bodzentyn.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Świetlice środowiskowo- socjoterapeutyczne na terenie Miasta i Gminy Bodzentyn zwane dalej "Świetlicami" są jednostkami organizacyjnymi Gminy Bodzentyn działającymi jako placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego.
2. Siedziby Świetlic znajdują się w budynkach stanowiących własność gminy Bodzentyn:
a) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Bodzentynie, Rynek Górny 11- prowadzi działalność w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bodzentynie ;
b) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Leśnej-Starej Wsi nr 1-prowadzi działalność w Szkole Podstawowej w Leśnej-Starej Wsi;
c) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Świętej Katarzynie, ul. Kielecka 45 - prowadzi działalność w Szkole Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie;
d) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna we Wzdole Rządowym , Stara Wieś 28 - prowadzi działalność w Zespole Szkół im. Oddziału AK „Wybranieccy” we Wzdole Rządowym.
3. Świetlica przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z terenu Miasta i Gminy Bodzentyn oraz ich rodziców.
§ 2.
1. Świetlica działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016r., poz. 446 z późn. zm.); 2) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 575 z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz.885 z późn. zm.).
4) niniejszego statutu.
2. Niniejszy statut obowiązuje w świetlicach:
1) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Bodzentynie, Rynek Górny 11;
2) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Leśnej-Starej Wsi nr 1;
3) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna w Świętej Katarzynie, ul. Kielecka 45;
4) Świetlica środowiskowo-socjoterapeutyczna we Wzdole Rządowym , Stara Wieś 28;
Rozdział 2.
Cele działalności placówki
§ 3.
1. Podstawowym zadaniem w świetlicy jest wspieranie rozwoju dzieci, eliminowanie zaburzeń zachowania, korygowanie postaw w celu poprawy emocjonalnego i społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, z rodzin dysfunkcyjnych, niewydolnych wychowawczo.
2. Świetlica zapewnia:
a) opiekę po zajęciach szkolnych i pomoc w organizowaniu czasu wolnego od zajęć szkolnych,
b) pomoc w odrabianiu lekcji i nauce własnej,
c) rozwijają zainteresowania i uzdolnienia dzieci,
d) rozwijają samodzielność i samorządność oraz społeczną aktywność,
e) organizację zabaw, zajęć sportowych i innych zajęć rozwojowych,
f) pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, w tym rodzinnych,
g) pomoc w rozwijaniu zdolności i zainteresowań wychowanków,
h) pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniom,
i) zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz ich rodziców.
3. Świetlica utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu umożliwienia wychowankom korzystania z właściwej opieki rodzinnej.
4. Świetlica współpracuje z rodzicami i opiekunami dziecka, a także placówkami oraz instytucjami, które prowadzą działalność w obszarze pomocy dziecku i rodzinie.
5. Realizując swoje zadania Świetlica współpracuje z Urzędem Miasta i Gminy Bodzentyn, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Placówkami Służby Zdrowia, Policją, Kuratorami, Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi, Szkołami i innymi organizacjami.
6. Pobyt dziecka w Świetlicy jest nieodpłatny.
7. Pobyt dziecka w Świetlicy ma charakter dobrowolny.
Rozdział 3
Zasady działania i organizacja
§ 4.
1. Działalnością Świetlic kieruje oraz ponosi odpowiedzialność za jej prawidłowe funkcjonowanie – Kierownik Świetlic.
2. W świetlicach zatrudnieni są Wychowawcy, który prowadzą zajęcia, i ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w pomieszczeniach Świetlicy, podczas zabaw na zewnątrz oraz podczas wycieczek i innych imprez.
3. . Działalność Świetlic może być uzupełniana pracą świadczoną przez wolontariuszy.
4. Wolontariusze wykonują pracę za zgodą i pod nadzorem Kierownika lub wychowawcy.
5. Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy w Świetlic jest dostosowana do potrzeb dzieci oraz rodzaju prowadzonych zajęć.
6. Szczegółowe zadania oraz organizację działania Świetlicy określa Regulamin ustalony przez Kierownika MGOPS w Bodzentynie.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa.
§ 5.
- Świetlice środowiskowo-socjoterapeutyczne w Gminie Bodzentyn, finansowane są ze środków unijnych - w ramach Priorytetu IX. Włączenie społeczne i walka z ubóstwem, Poddziałanie 9.2.1 Rozwój wysokiej jakości usług społecznych (projekty konkursowe), w ramach projektu pn. „ Utworzenie i rozwój sieci świetlic środowiskowo-socjoterapeutycznych na terenie Miasta i Gminy Bodzentyn”, środków własnych Gminy oraz innych środków dozwolonych przepisami prawa.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe.
§ 6.
1. Świetlica prowadzi następującą dokumentację:
a) książkę ewidencji wychowanków,
b) dokumentację osobistą dziecka: Wniosek o przyjęcie do świetlicy (zał. nr 1), Karta zgłoszenia dziecka do świetlicy środowiskowo-socjoterapeutycznej (zał. Nr 2), Karta dziecka (zał. nr 3) itp.
c) dziennik zajęć,
d) roczny plan pracy,
e) program zajęć socjoterapeutycznych,
f) kartę udziału w zajęciach specjalistycznych,
g) listę obecności wychowanków.
2. Do kompetencji Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy:
-zatwierdzenie planów pracy świetlicy, prowadzenie regulaminu świetlic, zwanego dalej „regulaminem” i jego zmian.
3. Regulamin określa szczegółowe zadania oraz organizację działania placówki wsparcia dziennego, w tym rodzaj dokumentacji dotyczącej dziecka oraz sposób jej prowadzenia .
4. Świetlice pracują przez cały rok, we wszystkie dni robocze od poniedziałku do piątku, w wymiarze 4 godziny oraz w sobotę lub niedzielę w wymiarze 5 godzin w zależności od potrzeb.
5. Praca z wychowankiem i jego rodziną jest na zasadzie dobrowolności.