Zarządzenie Nr 15/2021 Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie
Zarządzenie Nr 15/2021
Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie
z dnia 17 listopada 2021 roku
w sprawie: wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie
Na podstawie art. 121 b ust. 13, ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2021r., poz. 1876 ze zm.), po konsultacji z Przedstawicielem Załogi zarządzam co następuje:
§ 1
Ustalam Regulamin okresowej oceny pracowników socjalnych zatrudnionych
w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie, stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Zobowiązuję wszystkich pracowników socjalnych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie do zapoznania z zapisami Regulaminu stanowiącego Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Bodzentynie
Beata Dulęba
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 15/2021
z dnia 17 listopada 2021 roku
Regulamin okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie
§ 1
- Niniejszy regulamin określa sposób oraz zasady przeprowadzenia okresowej oceny pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie zatrudnionych na następujących stanowiskach pomocniczych;
- pracownika socjalnego,
- starszego pracownika socjalnego,
- specjalisty pracy socjalnej,
- starszy specjalista pracy socjalnej,
- główny specjalista pracy socjalnej.
- Pracownik socjalny podlega ocenie okresowej raz na 2 lata.
- Ocena dokonywana jest przez bezpośredniego przełożonego, w zakresie wywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających z czynności
i zadań na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 24
i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.).
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie;
- MGOPS - należy przez to rozumieć Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bodzentynie;
- Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika socjalnego, starszego pracownika socjalnego,specjalistę pracy socjalnej, starszego specjalistę pracy socjalnej, oraz głównego specjalistę pracy socjalnej, zatrudnionego
w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie; - Ocenie - należy przez to rozumieć okresową ocenę pracownika;
- Oceniającym - należy przez to rozumieć bezpośredniego przełożonego ocenianego pracownika;
- Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, (t. j. Dz. U. z 2020r., poz. 1876 ze zm.);
- Regulaminie - należy przez to rozumieć szczegółowe zasady i kryteria oceny okresowej pracowników socjalnych zatrudnionych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie.
§ 3
Regulamin oceny określa:
- sposób dokonywania okresowych ocen;
- okresy, za które sporządzana jest ocena;
- kryteria oceny;
- skalę ocen.
§ 4
- Ocena sporządzana jest przez bezpośredniego przełożonego pracownika.
- Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie.
§ 5
Ocena okresowa pracownika dotyczy wywiązywania się przez pracownika
z obowiązków:
- wynikających z czynności i zadań na zajmowanym stanowisku;
- określonych w art. 24 i 25 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 21 listopada 2008r.
o pracownikach samorządowych.
§ 6
Wykaz kryteriów oceny określa załącznik nr 1 do Regulaminu oceny.
§ 7
- Oceny pracownika dokonuje się raz na dwa lata.
- Oceniający określa termin dokonania oceny na piśmie i informuje o tym pracownika co najmniej trzy dni przed planowanym spotkaniem.
- Termin dokonania oceny może zostać zmieniony w przypadku usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
- W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w § 7 pkt 3 Oceniający niezwłocznie powiadamia Ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie.
§ 8
Ocenę sporządza się na arkuszu oceny pracownika, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu oceny.
§ 9
- Ocena końcowa jest pozytywna lub negatywna.
- Pracownika ocenia się punktowo w skali od 1 do 5 w każdym kryterium.
- Oceniający przyznaje ocenę po obliczeniu średniej arytmetycznej z każdego kryterium.
- Oceniając 10 kryteriów można otrzymać maksymalnie 50 pkt. W przypadku otrzymania:
- poniżej 21 pkt – ocena negatywna
- od 21 do 35 pkt – ocena zadowalająca
- od 36 do 45 pkt – ocena dobra
- od 46 do 50 pkt – ocena bardzo dobra
- Każda ocena musi zawierać uzasadnienie.
§ 10
- Oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.
- Oceniający po dokonaniu oceny niezwłocznie doręcza pracownikowi drugi egzemplarz sporządzonej oceny na piśmie wraz z uzasadnieniem.
- Ocena musi zawierać pouczenie pracownika o prawie wniesienia na piśmie zastrzeżeń co do uzyskanej oceny okresowej do organu nadzorującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej tj. do Wojewody Świętokrzyskiego.
§ 11
- Pracownik w ciągu 7 dni od dnia otrzymania oceny okresowej na piśmie może wnieść na piśmie zastrzeżenia co do uzyskanej oceny okresowej do organu nadzorującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej.
- Organ nadzorujący, dokona analizy teść zastrzeżenia i na piśmie poinformuje pracownika oraz jego bezpośredniego przełożonego o podtrzymaniu lub zakwestionowaniu dokonanej oceny okresowej wraz z uzasadnieniem.
- Podtrzymanie przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego nie podlega zaskarżeniu.
- W przypadku zakwestionowania przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego ocena okresowa tego pracownika jest dokonywana ponownie.
§ 12
- Pracownikowi, który otrzymał dwie następujące po sobie pozytywne oceny okresowe oraz spełniające mu warunki dotyczące minimalnego poziomu wykształcenia, jest nadawany wyższy stopień awansu zawodowego.
- Pracownikowi, który spełnia wymogi dotyczące wykształcenia i stażu pracy, zgodnie z ustawą oraz wyróżnia się wysokim zaangażowaniem, inicjatywą lub nowatorskim podejściem przy wykonywaniu obowiązków służbowych z zakresu pomocy społecznej, może być nadany wyższy stopień awansu z pominięciem trybu oceny okresowej, o którym mowa w niniejszym Regulaminie oceny.
§ 13
- Regulamin oceny wchodzi w życie z dniem określonym w Zarządzeniu.
- Regulamin oceny może być zmieniany lub uzupełniany w trybie jego nadania.
Skonsultowano z: ............................................ (przedstawicielem Załogi pracowników)
Załącznik nr 1 do Regulaminu
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
LP. |
KRYTERIUM |
OPIS KRYTERIUM |
Kryteria podstawowe |
||
1 |
Sumienność |
Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie i zgodnie z przepisami regulaminu pracy, przepisami bhp, ppoż. i etc. (w tym poleceń służbowych przełożonego), dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji; Punktualność. |
2 |
Sprawność |
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywnie realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki i bez angażowania innych osób oraz konieczności nadzoru przełożonych; Terminowe rozpatrywanie spraw; Podejmowanie odpowiedzialności za działania; |
3 |
Bezstronność |
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich. |
4 |
Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
5 |
Planowanie i organizowanie pracy |
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określenie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Dbałość o terminowość wykonywanych zadań i jakości pracy. Precyzyjne określenie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Skuteczne przewidywanie problemów, budowanie planów awaryjnych. Ustalenie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko i długoterminowych. |
6 |
Postawa etyczna |
Postępowanie zgodnie z obowiązującym w Ośrodku kodeksem etyki, w tym wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, nie budzący podejrzeń o stronniczość i interesowność, dbałość o nieposzlakowaną opinię, zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim, kultura osobista (uprzejmość, życzliwość), przestrzeganie standardów obsługiklienta (ubiór, wygląd), dochowanie tajemnic ustawowo chronionych. |
Kryteria dodatkowe |
||
1 |
Samodzielność i kreatywność |
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Inicjowanie nowych form pomocy dla osób i rodzin. Samodzielne rozwiązywanie powstających problemów radzenie sobie w sytuacjach trudnych, szybkie działanie mające na celu rozwiązanie problemu. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian. Umiejętność wdrażania nowych rozwiązań ulepszających proces pracy. |
2 |
Umiejętność pracy w zespole |
Realizacja zadań w zespole przez:
|
3 |
Wiedza specjalistyczna |
Posiadanie wiedzy z zakresu realizowanych zadań, pozwalającej na rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz ustawy o pomocy społecznej. Kompetentne zajmowanie się poradnictwem specjalistycznym, udzielanie fachowych informacji, wskazówek, pomocy i porad klientom Ośrodka w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki wsparciu będą zdolne samodzielnie przezwyciężać trudne sytuacje, np. kierowanie osób potrzebujących do właściwych urzędów lub innych instytucji. |
4 |
Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji |
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. Zdolność modyfikacji dotychczasowych działań w oparciu o wiedzę zdobytą w ramach doskonalenia zawodowego. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami socjalnymi. |
Załącznik nr 2 do Regulaminu
ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKA
I. Nazwa i adres jednostki zatrudniającej
Nazwa __________________________________________________
Adres ___________________________________________________
II. Dane dotyczące ocenianego pracownika
Imię: ____________________________________________________
Nazwisko: ________________________________________________
Komórka organizacyjna: _____________________________________
Stanowisko: _______________________________________________
Data zatrudnienia: __________________________________________
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku: __________________
Imię, nazwisko i stanowisko bezpośredniego przełożonego:
_________________________________________________________
III. Dane dotyczące poprzedniej oceny
Data sporządzenia __________________________________________
Ocena ____________________________________________________
IV. Informacja dotycząca rozmowy oceniającej
Rozmowa oceniająca przeprowadzona została z pracownikiem w dniu ______
Rozmowę przeprowadził ______________________________________
________________________
(podpis pracownika)
V. Określenie stopnia spełnienia przez pracownika zadanych kryteriów
W poniższej tabeli należy wstawić znak „X” w odpowiednim miejscu, stosownie do stopnia spełniania przez Ocenianego poszczególnych kryteriów.
Lp |
Kryteria oceny |
Niezadowalający (2 pkt) |
Zadowalający (3 pkt) |
Dobry (4 pkt) |
Bardzo dobry (5 pkt) |
1. |
Sumienność |
|
|
|
|
2. |
Sprawność |
|
|
|
|
3. |
Bezstronność |
|
|
|
|
4. |
Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
|
|
|
|
5. |
Planowanie |
|
|
|
|
6. |
Postawa etyczna |
|
|
|
|
7. |
Samodzielność i kreatywność |
|
|
|
|
8. |
Umiejętność pracy w zespole |
|
|
|
|
9. |
Wiedza specjalistyczna |
|
|
|
|
10 |
Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji |
|
|
|
|
Suma punktów za wszystkie kryteria: ______________________________
VI. Przyznanie oceny okresowej
Dane dotyczące Oceniającego:
Imię: __________________________________________________
Nazwisko: __________________________________________________
Stanowisko: __________________________________________________
Przyznaję Ocenianemu następującą okresową ocenę: ___________________
Uzasadnienie:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________ ________________ ______________
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
VIII. Potwierdzenie przez pracownika otrzymania oceny na piśmie
Potwierdzam, iż w dniu _____________ otrzymałam/em arkusz oceny z oceną okresową oraz zostałem pouczony o prawie odwołania się od przyznanej oceny do Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach w terminie siedmiu dni od dnia jej otrzymania.
________________ ________________
(miejscowość, data) (podpis pracownika)