Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bodzentynie

ul. Suchedniowska 3, 26-010 Bodzentyn

 

Zarządzenie Nr 15/2021 Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie

Zarządzenie Nr 15/2021
Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie
z dnia 17 listopada 2021 roku

 

w sprawie: wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie

Na podstawie art. 121 b ust. 13, ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2021r., poz. 1876 ze zm.), po konsultacji z Przedstawicielem Załogi zarządzam co następuje:

§ 1

Ustalam Regulamin okresowej oceny pracowników socjalnych zatrudnionych
w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie, stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

§ 2

Zobowiązuję wszystkich pracowników socjalnych Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie do zapoznania z zapisami Regulaminu stanowiącego Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka

Pomocy Społecznej w Bodzentynie

Beata Dulęba

 

 

Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 15/2021
z dnia 17 listopada 2021 roku

Regulamin okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie

§ 1

  1. Niniejszy regulamin określa sposób oraz zasady przeprowadzenia okresowej oceny pracowników Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie zatrudnionych na następujących stanowiskach pomocniczych;
  1. pracownika socjalnego,
  2. starszego pracownika socjalnego,
  3. specjalisty pracy socjalnej,
  4. starszy specjalista pracy socjalnej,
  5. główny specjalista pracy socjalnej.
  1. Pracownik socjalny podlega ocenie okresowej raz na 2 lata.
  2. Ocena dokonywana jest przez bezpośredniego przełożonego, w zakresie wywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających z czynności
    i zadań na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 24
    i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.).

§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

  1. Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie;
  2. MGOPS - należy przez to rozumieć Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bodzentynie;
  3. Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika socjalnego, starszego pracownika socjalnego,specjalistę pracy socjalnej, starszego specjalistę pracy socjalnej, oraz głównego specjalistę pracy socjalnej, zatrudnionego
    w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie;
  4. Ocenie - należy przez to rozumieć okresową ocenę pracownika;
  5. Oceniającym - należy przez to rozumieć bezpośredniego przełożonego ocenianego pracownika;
  6. Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, (t. j. Dz. U. z 2020r., poz. 1876 ze zm.);
  7. Regulaminie - należy przez to rozumieć szczegółowe zasady i kryteria oceny okresowej pracowników socjalnych zatrudnionych  w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie.

§ 3

Regulamin oceny określa:

  1. sposób dokonywania okresowych ocen;
  2. okresy, za które sporządzana jest ocena;
  3. kryteria oceny;
  4. skalę ocen.

§ 4

  1. Ocena sporządzana jest przez bezpośredniego przełożonego pracownika.
  2. Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie.

§ 5

Ocena okresowa pracownika dotyczy wywiązywania się przez pracownika
z obowiązków:

  1. wynikających z czynności i zadań na zajmowanym stanowisku;
  2. określonych w art. 24 i 25 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 21 listopada 2008r.
    o pracownikach samorządowych.

§ 6

Wykaz kryteriów oceny określa załącznik nr 1 do Regulaminu oceny.

§ 7

  1. Oceny pracownika dokonuje się raz na dwa lata.
  2. Oceniający określa termin dokonania oceny na piśmie i informuje o tym pracownika co najmniej trzy dni przed planowanym spotkaniem.
  3. Termin dokonania oceny może zostać zmieniony w przypadku usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
  4. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w § 7 pkt 3 Oceniający niezwłocznie powiadamia Ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie.

§ 8

Ocenę sporządza się na arkuszu oceny pracownika, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu oceny.

§ 9

  1. Ocena końcowa jest pozytywna lub negatywna.
  2. Pracownika ocenia się punktowo w skali od 1 do 5 w każdym kryterium.
  3. Oceniający przyznaje ocenę po obliczeniu średniej arytmetycznej z każdego kryterium.
  4. Oceniając 10 kryteriów można otrzymać maksymalnie 50 pkt. W przypadku otrzymania:
  1. poniżej 21 pkt – ocena negatywna
  2. od 21 do 35 pkt – ocena zadowalająca
  3. od 36 do 45 pkt – ocena dobra
  4. od 46 do 50 pkt – ocena bardzo dobra
  1. Każda ocena musi zawierać uzasadnienie.

§ 10

  1. Oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.
  2. Oceniający po dokonaniu oceny niezwłocznie doręcza pracownikowi drugi egzemplarz sporządzonej oceny na piśmie wraz z uzasadnieniem.
  3. Ocena musi zawierać pouczenie pracownika o prawie wniesienia na piśmie zastrzeżeń co do uzyskanej oceny okresowej do organu nadzorującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej tj. do Wojewody Świętokrzyskiego.

§ 11

  1. Pracownik w ciągu 7 dni od dnia otrzymania oceny okresowej na piśmie może wnieść na piśmie zastrzeżenia co do uzyskanej oceny okresowej do organu nadzorującego jednostkę organizacyjną pomocy społecznej.
  2. Organ nadzorujący, dokona analizy teść zastrzeżenia i na piśmie poinformuje pracownika oraz jego bezpośredniego przełożonego o podtrzymaniu lub zakwestionowaniu dokonanej oceny okresowej wraz z uzasadnieniem.
  3. Podtrzymanie przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego nie podlega zaskarżeniu.
  4. W przypadku zakwestionowania przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego ocena okresowa tego pracownika jest dokonywana ponownie.

§ 12

  1. Pracownikowi, który otrzymał dwie następujące po sobie pozytywne oceny okresowe oraz spełniające mu warunki dotyczące minimalnego poziomu wykształcenia, jest nadawany wyższy stopień awansu zawodowego.
  2. Pracownikowi, który spełnia wymogi dotyczące wykształcenia i stażu pracy, zgodnie z ustawą oraz wyróżnia się wysokim zaangażowaniem, inicjatywą lub nowatorskim podejściem przy wykonywaniu obowiązków służbowych z zakresu pomocy społecznej, może być nadany wyższy stopień awansu z pominięciem trybu oceny okresowej, o którym mowa w niniejszym Regulaminie oceny.

§ 13

  1. Regulamin oceny wchodzi w życie z dniem określonym w Zarządzeniu.
  2. Regulamin oceny może być zmieniany lub uzupełniany w trybie jego nadania.

Skonsultowano z: ............................................ (przedstawicielem Załogi pracowników)

 

Załącznik nr 1 do Regulaminu

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

 

LP.

KRYTERIUM

OPIS KRYTERIUM

Kryteria podstawowe

1

Sumienność

Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie i zgodnie z przepisami regulaminu pracy, przepisami bhp, ppoż. i etc. (w tym poleceń

służbowych przełożonego), dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji; Punktualność.

2

Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywnie realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki i bez angażowania innych osób oraz konieczności nadzoru przełożonych; Terminowe rozpatrywanie spraw; Podejmowanie odpowiedzialności za działania;

3

Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji.

Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich.

4

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy.

Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

5

Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określenie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Dbałość o terminowość wykonywanych zadań i jakości pracy. Precyzyjne określenie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Skuteczne przewidywanie problemów, budowanie planów

awaryjnych. Ustalenie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko i długoterminowych.

6

Postawa etyczna

Postępowanie zgodnie z obowiązującym w Ośrodku kodeksem etyki, w tym wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, nie budzący podejrzeń o stronniczość i interesowność, dbałość o nieposzlakowaną opinię, zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim, kultura osobista (uprzejmość, życzliwość), przestrzeganie standardów obsługiklienta (ubiór, wygląd), dochowanie tajemnic ustawowo chronionych.

Kryteria dodatkowe

1

Samodzielność  i kreatywność

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Inicjowanie nowych form pomocy dla osób i rodzin. Samodzielne rozwiązywanie powstających problemów radzenie sobie w sytuacjach trudnych, szybkie działanie mające na celu rozwiązanie problemu. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian. Umiejętność wdrażania nowych rozwiązań ulepszających proces pracy.

2

Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole przez:

  • pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
  • zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
  • współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
  • zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
  • aktywne słuchanie innych,
  • wzbudzanie zaufania.

3

Wiedza specjalistyczna

Posiadanie wiedzy z zakresu realizowanych zadań, pozwalającej na rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz ustawy o pomocy społecznej. Kompetentne zajmowanie się poradnictwem specjalistycznym, udzielanie fachowych informacji, wskazówek, pomocy i porad klientom Ośrodka w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki wsparciu będą zdolne samodzielnie przezwyciężać trudne sytuacje, np. kierowanie osób potrzebujących do właściwych urzędów lub innych instytucji.

4

Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. Zdolność modyfikacji dotychczasowych działań w oparciu o wiedzę zdobytą w ramach doskonalenia zawodowego. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami socjalnymi.

 

 

 

 

 

 

           

                                                          Załącznik nr 2 do Regulaminu

 

ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKA

I. Nazwa i adres jednostki zatrudniającej

Nazwa __________________________________________________

Adres ___________________________________________________

II. Dane dotyczące ocenianego pracownika

Imię: ____________________________________________________

Nazwisko: ________________________________________________

Komórka organizacyjna: _____________________________________

Stanowisko: _______________________________________________

Data zatrudnienia: __________________________________________

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku: __________________

Imię, nazwisko i stanowisko bezpośredniego przełożonego:

_________________________________________________________

III. Dane dotyczące poprzedniej oceny

Data sporządzenia __________________________________________

Ocena ____________________________________________________

IV. Informacja dotycząca rozmowy oceniającej

Rozmowa oceniająca przeprowadzona została z pracownikiem w dniu ______

Rozmowę przeprowadził ______________________________________

________________________

(podpis pracownika)

 

V. Określenie stopnia spełnienia przez pracownika zadanych kryteriów

 

W poniższej tabeli należy wstawić znak „X” w odpowiednim miejscu, stosownie do stopnia spełniania przez Ocenianego poszczególnych kryteriów.

Lp

Kryteria oceny

Niezadowalający (2 pkt)

Zadowalający (3 pkt)

Dobry

(4 pkt)

Bardzo dobry

(5 pkt)

1.

Sumienność

 

 

 

 

2.

Sprawność

 

 

 

 

3.

Bezstronność

 

 

 

 

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

 

 

 

 

5.

Planowanie
i organizowanie pracy

 

 

 

 

6.

Postawa etyczna

 

 

 

 

7.

Samodzielność  i kreatywność

 

 

 

 

8.

Umiejętność pracy w zespole

 

 

 

 

9.

Wiedza specjalistyczna

 

 

 

 

10

Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji

 

 

 

 

Suma punktów za wszystkie kryteria: ______________________________

VI. Przyznanie oceny okresowej

Dane dotyczące Oceniającego:

Imię: __________________________________________________

Nazwisko: __________________________________________________

Stanowisko: __________________________________________________

 

Przyznaję Ocenianemu następującą okresową ocenę: ___________________

 

Uzasadnienie:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________                           ________________                       ______________

(miejscowość)                                  (dzień, miesiąc, rok)                       (podpis oceniającego)

 

VIII. Potwierdzenie przez pracownika otrzymania oceny na piśmie

Potwierdzam, iż w dniu _____________ otrzymałam/em arkusz oceny z oceną okresową oraz zostałem pouczony o prawie odwołania się od przyznanej oceny do Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach w terminie siedmiu dni od dnia jej otrzymania.

________________                                                                      ________________

(miejscowość, data)                                                                       (podpis pracownika)

Informacje

Liczba wyświetleń: 204
Utworzono dnia: 18.11.2021

Historia publikacji

  • 18.11.2021 11:16, Anna Kiljan
    Edycja dokumentu: Zarządzenie Nr 15/2021 Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie
  • 18.11.2021 11:15, Anna Kiljan
    Edycja dokumentu: Zarządzenie Nr 15/2021 Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie
  • 18.11.2021 11:11, Anna Kiljan
    Edycja dokumentu: Zarządzenie Nr 15/2021 Kierownika Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bodzentynie z dnia 17 listopada 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Miejsko - Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bodzentynie